Christijan Albers Forum

Welkom op het officiële forum van Christijan Albers!
Welcome to Christijan Albers Forum Sign in | Join | Help
in Search

[LMES] Le Mans 2008

Last post 08-20-2008 10:13 by BSR-Motorsport. 223 replies.
Page 11 of 12 (224 items) « First ... < Previous 8 9 10 11 12 Next >
Sort Posts: Previous Next
  • 06-15-2008 7:37 In reply to

• Ed-F1
    • Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 03-16-2006
    • Waddinxveen
    • DTM

Re: Le Mans, McNish kreeg een camera mee

JJF:

Na 7 uur racen liggen de Peugeots op 1, 2 en 8. Van Merkestijn Motorsport op 1 in de LMP2 en 12e overal.

En na ruim 16 en een half uur onderweg te zijn, rijd Audi op de 1e plaats, peugeot 2e en 3e in de LMP1.

Van Merksteijn, momenteel met Jeroen Bleekemolen op de 1e plaats in de LMP2, en 9e algemeen.

En Michael Vergers ligt 5e in de LMP2 klasse en 30e algemeen.

Jos Menten is 8e in de LMGT1 klasse en 35e algemeen, en Peter Kox en Mike Hezemans liggen op de 9e plaats in de LMGT1 en 37e algemeen.

De wagen met Jan Lammers is na 14 uur uitgevallen, en al veel eerder ook beide wagens van het Spyker Squadron

HOLLANDIAAN
  • 06-15-2008 12:08 In reply to

Re: Le Mans ,wat een race

Waanzinnig,de heftige regen zorgde ervoor dat Kristensen de leiding weer kon overnemen van de Peugeots,
    die in de regen een stuk minder presteren, Kristensen reed een dijk van een stint ,waarna McNish het stuurtje overnam
    na ff wennen aan de omstandigheden bouwde Allan de voorsprong uit,nu met nog minder dan 3 uurtjes te gaan ligt de Audi 2 nog steeds aan kop en ziet het er naar uit dat het tot ut eind van de race spannend blijft wie er metde overall zege vandoor zal gaan!

VM gaat als een speer,Jos heft in de regen de sterren van de hemel gereden ,concurrent Essex kende de nodige problemen
    en de voorsprong is nu een rondje of 8,op naar de zege in LMP2.
    Ook VM had wat problemen met de auto ,maar die werden in 12 min in de pits verholpen en daar de voorsprong groot genoeg was was er geen vuiltje aan de lucht,
    Pffffff,ik duim en doe schietgebedjes voor zowel de audi 2 ,als voor Jos &Co.

Mooier podium als zoals de zaken er nu voorstaan kan ik me niet wensen!
    RA

scots do it better in the kilt
  • 06-15-2008 12:19 In reply to

De baan is weer zo goed als droog nu, iedereen staat weer op slicks. De #7 Peugeot, momenteel met Marc Gene aan het stuur, zit in dezelfde ronde als de #2 Audi, met Tom Kristensen in de auto, en is sneller dan de Audi. Het worden inderdaad nog een spannende 2,5 uur.... Wink

To finish first you first have to finish!!!

http://autosportpics.web-log.nl/
  • 06-15-2008 12:55 In reply to

Waaaaah,spanning en sensatie,,,aanrijding met barasi en de Audi 2,maar Kristensen komt er mee weg,pfff..
    Begint ook weer te regenen,das gunstig voor Audi,gat met de Peug is 2min.44 sec.
    Hopelijk mag McNish um winnend over de streep brengen.

• 06-15-2008 15:30 In reply to

FANTASTISCH, helemaal geweldig ,wat een prachtig podium!
    heb werkelijk genoten,de 8ste voor Kristensen,klasse apartCool
    Prachtig ook voor McNish en Capello en de welgemeende complimenten voor Team VM.

Mooi,mooi,mooi ,moe maar voldaanStick out tongue 

• 06-15-2008 15:31 In reply to

Voor mij kan hier op autosportgebied niets aan tippen. Weergaloos en ook goede coverage door Eurosport en RTL7.

Verdiende overwinning van Audi die beter waren in de regen en maar een half uur hebben stil gestaan gedurende 24 uur! De sterkste Audi heeft gewonnen, een dikke pluim voor McNish die heeft de criticasters toch wel de mond gesnoerd. Al met al analyseer ik dit toch als een verlies van Peugeot want in de LMES zijn dominant en de snelheid zit er duidelijk wel in. Ik blijf wel zeggen dat de tactiek anders had gekund. Om van Audi te winnen moet je blijkbaar je drie beste rijders op 1 wagen zetten. Dat is wederom verzuimd want ik durf te wedden dat de (laat ik het netjes omschrijven als 'matige') stints van Jacques Villeneuve uiteindelijk de nummer 7 genekt hebben. Volgend jaar dus Minassian, Lamy en Sarrazin in auto zetten.

Verder een prachtige overwinning van VM Motorsport waar ik diep voor buig. Voor de eerste keer met dit team, met deze bolide de 24h rijden en winnen met zoveel afgelegde rondes, dat is een topprestatie. Gefeliciteerd mannen!

In de GT1 toch enigzins verrassend dat de degelijke Corvettes het uiteindelijk niet haalden. Het was te denken dat juist de Aston Martin 009 dan aan het langste eind zou trekken omdat daar tientallen jaren GT ervaring in zat en tenslotte een mooie overwinning van Ferrari in de GT2 waar Porsche toch de deksel flink op de neus heeft gehad.

2008 was een klassieker en hopelijk volgen er nog velen!

• 06-15-2008 18:52 In reply to

Wat een mooie race was dat! Natuurlijk ook een goede overwinning van Van Merkestijn Motorsport, wat eigenlijk geen problemen kende tijdens de race.

www.joost-nmgn.hyves.nl
  • 06-16-2008 0:44 In reply to

nice

In vele opzichten een erg mooi raceweekend met zeer veel aansprekende namen (o.a. uit de F1)

Superprestatie van Audi, met McNisch als behoorlijke buffelaar voor het team.

Waanzinnige superprestatie van Van Merksteijn/Verstappen/Bleekemolen en het hele van Merksteijn team........ Ook bij dit team was er één racebuffel met de naam Jos Verstappen ! (niks ten nadele van Jeroen en Peter)

Ik heb genoten, en er staan al wat plaatjes op de bekende site......

• 06-16-2008 8:49 In reply to

Re: nice

Het was weer een mooi race weekeinde daar in Le Mans. Ik heb ervan genoten. Prachtig van Audi, Kristensen, Mcnish en Capello en natuurlijk  de van Merkensteijn Porsche. Knap gedaan!

• 06-16-2008 13:17 In reply to

Niets ten nadele van Audi, die hebben terecht gewonnen. Gelukkig kun je endurance anno 2008 nog winnen door goed teamwork en consistentie. Echter bij de firma Peugeot moeten ze zich toch wel stevig achter de oren krabben. Dit jaar was er nog een grote kans om naar de overwinning te dieselen, kan volgend jaar heel anders worden met wat ACO voor ogen heeft.

Als de Fransen willen winnen zullen volgend jaar toch een troef moeten spelen met drie toppers in 1 wagen want zo halen ze het blijkbaar niet. Vier minuten tekort komen en elf minuten langer in de pit gestaan. De regen, mechanische pech voor de #8 en mindere coureurs in de #7 hebben de mannen uit Velizy in mijn ogen echt opgebroken. Bij Audi zal men wijzen op 'Vorsprung durch technik'

• 06-16-2008 14:02 In reply to

Hoorde Kalff gister brabbelen dat de dakjes op LMP auto s er vooralsnog niet gaan komen,
    hij had ut over mega-lobby werk van Dr Ulrich...
    Wat er van waar is ,geen idee,maar zou mooi zijn..

Wat betreft de 3 toppers in 1 Peug zetten,daar wordt ie niet betrouwbaarder van,mss weer 2 auto s inzetten i.p.v.3?

• 06-16-2008 15:40 In reply to

rainbow angel:

Hoorde Kalff gister brabbelen dat de dakjes op LMP auto s er vooralsnog niet gaan komen,
    hij had ut over mega-lobby werk van Dr Ulrich...
    Wat er van waar is ,geen idee,maar zou mooi zijn..

Wat betreft de 3 toppers in 1 Peug zetten,daar wordt ie niet betrouwbaarder van,mss weer 2 auto s inzetten i.p.v.3?

Betrouwbaar was de Peugeot wél. Helaas verbruikten ze, met het moordende tempo dat werd gereden, iets teveel diesel. Het verschil tussen Audi #2 en Peugeot #7 is precies terug te brengen naar de extra tijd die "aan de tank" werd doorgebracht.

@Paul: Ik weet dat je geen fan bent van Zjaak maar ik vind wel dat je hem te kort doet. Buiten de regenperiode had hij wel degelijk het tempo er goed in en deden zijn rondetijden weinig tot niets onder voor die van Gene of Minassian. Voor Peugeot was het een beetje zuur dat juist de snelste auto, de #8, technische probleempjes kende. (iets waar ook Audi, met de #1, last van had)

Overigens verder niets ten nadele van de Deen maar Allan McNish heeft tijdens de regenperiode in de nacht 4 stints aan een stuk gebuffeld en dáár heeft de #2 Audi zijn slag geslagen. Zelf gaf Kristensen trouwens ook alle eer aan "the Scottish Terriër"....

• 06-16-2008 16:48 In reply to

Nog meer mooi nieuws naast de winst in de LMP2, Peter van Merkesteijn denkt erover voor volgend jaar een R10 TDI te kopen:

ad.nl:

Verstappen ijzersterk in de regen

Door GERARD DEN ELT
    LE MANS - Rond vijf uur zondagmorgen werd Jos Verstappen even vermanend toegesproken door teambaas Frans Verschuur.
    afbeelding vergroten Nederlandse winnaars: Verstappen, Bleekemolen en Van Merksteijn (vlnr). FOTO FRITS VAN ELDIK
    Het gutste van de regen – eindelijk. En de Limburger was in zijn element - eindelijk. ,,Doe rustig aan Jos, neem geen onnodig risico's.''

Verschuur zag op zijn scherm dat de voormalig Formule 1-coureur per ronde vijftien seconden sneller reed dan concurrent John Nielsen, de grote tegenstrever in de strijd om de eindzege in de klasse voor privé-teams. De beide Porsches van Van Merksteijn Motorsport en van het Deense Team Essex hadden elkaar tot dan toe bijzonder weinig toegegeven. De teambaas van Van Merksteijn vreesde even dat Verstappen in de regen overmoedig was geworden.

,,Maar ik dóe rustig aan,'' sprak de kalme, inmiddels 36 jaar oude alleskunner op vier wielen. ,,Wat zijn de rondetijden van de anderen dan?'' Met verbazing werd in de pitboxen van Peugeot, Audi én van Team Essex gisterochtend gekeken naar de snelheid waarmee Verstappen in zijn Porsche RS Spyder rondging door het druilerige Franse landschap.

Hooguit tien seconden en vaak nog minder gaf hij toe op de potente turbodiesels van de fabrieksteams. Die bolides beschikten over 200 paardenkrachten meer, maar op het glibberige circuit kon Verstappen zich moeiteloos met de besten meten.

Zelf werd hij er naderhand niet warm of koud van. ,,Met regen is het altijd goed gegaan, toch?'', reageerde Verstappen.

Had het maar langer geregend, zei zijn manager Huub Rothengatter, dan was Van Merksteijn Motorsport als zevende geëindigd achter de Audi's en Peugeots in de fabrieksklasse LMP1. Maar ook met de tiende plaats overall en de winnende positie in de privé-klasse (LMP2) kan de vedette van het team terugkijken op een bijzonder geslaagd debuut op Le Mans.

Verstappen maakte het verschil met Team Essex, Jeroen Bleekemolen en Peter van Merksteijn verdedigden vervolgens knap de marge. De Twentse ondernemer Van Merksteijn, die vorig jaar Verstappen benaderde voor zijn Le Mans-project, kreeg de eer om het karwei op de finishlijn af te maken.

,,Dat gun ik hem van harte,'' aldus de geboren Montforter. Duizenden Nederlanders stortten zich daarna in een oranje feestgevoel.

Op het podium glunderde het drietal van oor tot oor na de zware beproeving in het debuutjaar. Het was voor Verstappen alweer bijna drie jaar geleden dat hij een aansprekende zege boekte, de overwinningen dit jaar tijdens de Le Mans Series in Barcelona en Spa daargelaten.

De laatste keer dat de wereld toekeek, was in 2006 toen hij in de A1 Grand Prix in het team van Jan Lammers (gisteren in zijn 21ste Le Mans halverwege uitgevallen) de wedstrijd in het Zuid-Afrikaanse Durban won.

Verstappen had nooit gedacht dat hij nog eens op Le Mans zou rijden. Dat is iets voor oude mannen, had hij altijd geroepen. Maar nu het grijs ook zijn slapen langzamerhand heeft bereikt, mag hij zich gaan opmaken voor een jaarlijkse gang naar het Circuit de la Sarthe.

Want al zijn oude collega's rijden daar in het rond: Jacques Villeneuve, Heinz-Harald Frentzen, Jan Magnussen, Mika Salo, Riccardo Zonta en Allan McNish, om er slechts een paar te noemen.

,,Ik had niet gedacht dat ik het zo leuk zou vinden,'' bekende hij dan ook zonder dralen.

In Le Mans kan hij immers het verschil maken. Zijn baan- en wagenkennis zijn uitzonderlijk, zo bleek andermaal. Zonder te willen afdingen op de prestaties van Van Merksteijn Motorsport, heeft Verstappen de gave om juist in een topteam bij Audi en/of Peugeot te excelleren. Het lijkt na zijn eerste demonstratie op het legendarische circuit en kwestie van tijd dat ook anderen naar zijn gunsten zullen dingen. En gezien de blunders die de Fransen begingen, is een investering in Verstappen niet eens zo gek.

Maar ook Van Merksteijn heeft ambities. Het team wil met of zonder steun van Porsche vooruit in het leven.

Teammanager Gerard Grouve maakt er geen geheim van dat de 24 Uur van Le Mans de komende jaren van groot belang is. Grouve kreeg van Peter van Merksteijn, die het al druk genoeg heeft om zijn imperium in bouwstaal verder uit te bouwen, de vrije hand om het raceteam op te zetten. Grouve schuwde vervolgens niet om de beste mensen aan te trekken om een Le Mans-zege te behalen. Hij legde contact met Frans Verschuur en trok voormalig Formule 1-technicus Armand Broekmans (ex-Sauber) aan.

,,Als je het doet, moet je het goed doen,'' aldus Grouve.

Binnenkort wordt de balans opgemaakt hoe Van Merksteijn Motorsport verder wil. Want de privé-klasse alleen is niet zaligmakend, zeker nu er in de eerste deelname meteen is gescoord. Een Audi R10 TDi kopen is één van de opties, liet hij gistermiddag weten. Want als Van Merksteijn iets doet, wil hij het goed doen.

• 06-16-2008 17:42 In reply to

• Ed-F1
    • Top 10 Contributor
      Male
    • Joined on 03-16-2006
    • Waddinxveen
    • DTM

Genoten

In één woord, "Genoten" dat ik heb afgelopen weekend. Met vooral de prestaties van het Van Merksteijn Motorsportteam. HULDE.

Ennuh, volgend jaar LMP1 ??? Ik zeg: Laat maar gebeuren Wink

HOLLANDIAAN
  • 06-16-2008 18:58 In reply to

@ Mickey: Natuurlijk vind ik dat Villeneuve weinig laat zien in de LMES en Le Mans zelf. Vorig jaar was het zes seconden per ronde, dit jaar vier op Miniassian en twee op Gené. De man heeft het gewoon niet en dat is ook niet vreemd als je vrijwel nooit met zo'n hok rijdt. Dit jaar is men zo slim geweest om hem te verplichten deel te nemen aan LMES Spa. Ook hier totaal zoek gereden door zijn teamgenoten, maar toch wat racekm's gemaakt.

Peugeot heeft gemeend dat ze ondanks Villeneuve in staat waren om hem dat record te brengen van Indy, F1 en Le Mans. Het gaat gewoon niet lukken, de man is te traag. De #8 is al twee jaar de snelste alleen dit jaar gaat ie telkens kapot. Als ik Peugeot was zette ik volgend jaar in op Sarrazin, Minassian en Lamy. Je loopt het risico dat je weer mechanische pech krijgt, maar zoals het nu gaat lukt het ook niet.

McNish is dit jaar de beste Audianer in LMES, ik ben blij voor hem dat hij ook Le Mans heeft gewonnen! Ik weet niet of de mogelijke reglementswijzigingen een goed idee zijn om een R10 aan te schaffen. Gelukkig hoef ik die beslissing dan ook niet te nemen.

• 06-16-2008 19:48 In reply to

Ben het spoor nu echt een beetje bijster,krijgen we nu volgend jaar wel of geen dichte LMP auto s....
    Ik bedoel wordt het nu wel of niet verplichtHmm
    Op Eurosport 2 beweerde men stellig dat het het laatste optreden van R10 op le mans was en dat Audi
    volgend jaar met een R8 coupe zou komen,maar na het verhaal van Allard ben ik aan het twijfelen geslagen..

Whoei er vanuitgaande dat we nog ff doorracen met open auto s zou ik ut wel strak vinden als VM een R10 aanschaftStick out tongue

Verder wordt er gefluisterd dat Audi ook iets met GT1 wil gaan doen volgend jaar en dat Jaguar terugkeert.dat zou ik ook wel errug gaaf vinden..

• 06-16-2008 20:06 In reply to

Ik weet niet of er nu open of dicht of allebei gereden gaat worden. Ik heb wél een sterk vermoeden dat de reglementen voor de diesels wel eens kunnen gaan worden aangescherpt. En dan ben ik het met Paul eens als hij twijfelt aan de juistheid van de eventuele keuze van VM voor een R10. Ik zou me sowieso afvragen waarom Audi die bakken zou willen verkopen terwijl ze zelf voor iets anders gaan...

VM doet er slim aan een keuze even op zijn beloop te laten en af te wachten wat 2009 ons gaat brengen.

• 06-17-2008 12:26 In reply to

Mickey S.:
    VM doet er slim aan een keuze even op zijn beloop te laten en af te wachten wat 2009 ons gaat brengen.

Eens en de nieuwe regels zijn nog niet bekend cq. definitief. Het juist dat vanaf 2010 geen open LMP's meer zouden zijn. Echter staat deze beslissing op losse schroeven en dat is in mijn ogen terecht. Wat dat betreft kwamen de nachtelijke regenpartijen goed uit want dit is een argument om niet iedereen een dakje te bezorgen.

• 06-17-2008 19:11 In reply to

@Paul :  moeten we toch aan zee maar weer eens een goed gesprek hebben! AngryWink

Fittipaldi (die nog steeds blij word als Sjaak in beeld komt !)

Winning is driving as slow as possible but staying ahead of the rest.
    www.emersonfittipaldi.com
  • 06-18-2008 20:42 In reply to

Wat een mooie race!!

En super van team bleekemolen en consorten ;)

Dag Kanjers...
Page 11 of 12 (224 items) « First ... < Previous 8 9 10 11 12 Next >